Najaarskoppel Stokvissen

Afgelopen weekend was de IJssel rondom Deventer weer het strijdtoneel van onze jaarlijkse koppel. Mede door de goede vangsten en de aantrekkingskracht van de Ijssel was met 43 deelnemende koppels de wedstrijd goed bezet.

De koppels werden over 4 vakken verspreid; 2 vakken op de Bolwerk en 2 op de strekdammen in Deventer en Wilp.

Al vroeg in de ochtend is het gezellig druk in het clubgebouw en wordt al druk gespeculeerd over de verwachten vangsten, zeker aangezien er de laatste weken topvangsten zijn geboekt! De temperatuur vandaag was wat frisser dan de laatste periode en in de morgens slechts enkele paar graden boven het vriespunt…hopen dat dit geen nadelig effect heeft op de bijtlust.

Een half uur later dan gepland gaat om half 10 het startsignaal en direct worden de eerste vissen gevangen. Goed te merken is dat de vis zich aan het klaarmaken is voor de winter en niet meer over de hele rivier trekt, maar zich op bepaalde plekken ophoud. Op de strekdam in Deventer wordt veel dikke vis gevangen, de Bolwerk is wat wisselend en hier wordt plaatselijk brasem en winde gevangen en andere stekken enkel voorn. De Strekdam bij Wilp die de laatste weken top was springt er in negatieve zin uit, want hier is het werken voor iedere aanbeet. De vissers kozen voor verschillende afstanden van kort in de kribben en nering tot op de volle stroom. Over de gehele linie was er niet echt een peil op te trekken waar de vis nu het beste aaste. Het was hard werken en af en toe schoven er een paar vissen op de plek en dan moest je erbij zijn. Regelmatig wisselen van afstand en aas leverde dan soms weer een paar vissen op maar zo hard als de laatste periode ging het niet.

De vis die werd gevangen waren hoofdzakelijk voorns maatje duim-tot-wijsvinger en maatje baksteen waren er ook bij, daarbij ook de nodige windes en her en der wat halfwasbrasem en als je mazzel had een vette najaarsbarbeel.

Na 5 uur vissen zit het erop en doen de wegers hun werk. In het A-vak op de strekdam Rembrandtskade werd overall het meeste gevangen. Hier werd door de heren Göksen & Dirksen de vakwinst met 29.980 gr. binnen gehengeld. Het B-vak Bolwerk links bracht het Duitse koppel Sperlich & Stichter de overall-winst, door hun kopstek uitstekend uit te buiten en zo een krappe 33 kilo aan te landen! Het C-vak op de Bolwerk rechts richting de A1 viel ten prooi aan Ter Beek & Schurink met één vis meer en 16.390 gr het duo Pellen & Nijkamp te slim af waren. Het minste vak vandaag was Wilp, maar ook hier landen de winnaars van Til & Pas bijna 20 kilo vis aan, wat meer dan het dubbele van de nummers 2 bleek.

Hieronder de top 5 per vak;

Vak A: Strekdam Rembrandtskade

Göksen & Dirksen29.980 gr.
Moeren & Heenck25.450 gr.
Kroes & Plekkenpol25.060 gr.
Scheffer & Rorije24.740 gr.
Hekkers13.950 gr.

Vak B: kribben Bolwerk vanaf parkeerplaats links

Sperlich & Stichter32.740 gr.
Vd Berg & ter Pest21.270 gr.
Voortman & Kusters15.800 gr.
Hendriksen15.350 gr.
Brouwer & Aman12.380 gr.

Vak C: kribben Bolwerk parkeerplaats rechts
Ter Beek & Schurink16.390 gr.
Nijkamp & Pellen16.080 gr.
Grooten & Vd Veght12.660 gr.
Jacobs & Vd Velde11.210 gr.
Huis in ’t Veld9.835 gr.

Vak D: Strekdam Wilp

Van Til & Pas19.815 gr.
Van Dijke & Pongers9.530 gr.
Kamerhuis & Pullen7.580 gr.
Haverkate & Smale7.150 gr.
Haan & Letterboer7.080 gr.

Na prijsuitreiking volgende nog de verloting en werd twee van de koppels, welke niet onder de winnaars zaten verblijd met een extra prijs in de vorm van een aantal vleespakketten.

Bij deze willen we de deelnemers, sponsoren en vrijwilligers nogmaals bedanken voor de gezellige dag! Tot volgend jaar :)

Wedstrijdsecretariaat
HSV ”De Stokvissen” Deventer